maanantai 14. tammikuuta 2019

v3. Päivänavauksen uusi ja vanha

Historianluokan ovi näyttää olevan vankasti kiinni, ennen kuin opettaja Kari Hukkanen avaa lukon. Oppilaat tungeksivat hänen jälkeensä sisään. Autio jättäytyy harkitusti joukon hännille ja viimeiseksi. Jotkut oppilaat ehtivät silti jo vilkuilla häntä uteliaasti:
.
"Ootko säkin meidän luokalla? Tuutsä meidän luokalle? Ootsä auskultantti vai tarkastaja tai jotain? Hei kuka sä oot ja mistä, mä oon Keski-Kalle Kiviraunio, Soukan tavoitelluin poikamies!"
.
Autio vitkastelee ovensuussa, jotta lähes kaikki oppilaat ehtivät etsiytyä paikoilleen pulpetteihinsa ja opettaja istuutua kateederille availemaan kainalossaan kuljettamaansa luokan päiväkirjaa. Vasta silloin Autio astuu viimein dramaattisesti sisään sulkien oven perässään.
.
"Päivää kaikille, olen Reetta Autio, uusi oppilas 5A -luokalla... Olen kotoisin Kainuusta, mutta olin pari vuotta vanhempieni kanssa Tansaniassa ja... palaan nyt viidennelle... Luokanvalvojani pitäisi olla maisteri Hukkanen... Tota, rehtori on kai sopinut tulostani?"
.
"Ahaa... hyvää päivää, tervetuloa!" Kari Hukkanen kohottautuu palliltaan ja paarustaa myhäillen muutamia askeleita Autiota vastaan kättelemään.
.
"Niin, siinä tuloasiassa oli eräitä epäselvyyksiä, kun meillä vaihtui juuri rehtori ja kanslistimmekin erosi yllättäen työuupumuksen vuoksi. Mutta kyllä minua on hieman informoitu... krhmps... enkä minä nyt ryi tärkeilläkseni, vaan koska minulla on yskä, vaikka joku takarivissä naureskeleekin...
.
"Minä olen Kari Hukkanen... uimamaisteri, mutta humanististen tieteiden kandidaatti Helsingin Yliopistosta. Opetan historiaa, taloustietoa ja yhteiskuntaoppia, sekä harrastan purjehdusta, lentopalloa, shakkia ja niin päin pois... Olen itse kotoisin Pohjanmaalta Ilmajoen Koskenkorvalta ja toiminut nuoruudessani urheilutoimittajanakin Seinäjoen lehdessä Ilkassa, mutta en ole tohtori Kari Hokkanen vaikka hieman muistutankin... krhmps...
.
"Ehkäpä joku antaa ensi välitunnilla neiti Aution... Reetan kopioida lukujärjestyksensä... vaikkapa Pirkko Sillankorva, meidän priimusoppilaamme.. ja lainaa myös luettelon käyttämistämme oppikirjoista... Keskirivillä näkyy olevan vielä pari tyhjää pulpettiakin, ja taitaa luokan perällä tyhjentyä lisääkin ennen kevättä... vai mitä mieltä on Rauno Ruuskanen? Voisitko Rauno ystävällisesti vielä toistaiseksi panna päällystakkisi naulakkoon, ja Juhani Laplander samoin. Mutta nyt, keskusradio alkoi suhista vähän siihen malliin, että ... hiljentykäämme päivänavaukseen!"
.
Etuseinälle ripustetusta yksinkertaisesta, kömpelöstä kaiutinlaatikosta alkaa kuulua naksahduksia ja tyhjiä alkukierroksia pyörivän kuluneen äänilevyn rahinaa: Kraah! kraah! kraah! kraah!
.
Hukkanen yrittää paksuilla nakkisormillaan tuloksettomasti väännellä kaiutinlaatikon pohjasta erottuvaa ainoaa pyöreää säätönappulaa, kunnes sähköisten rytmisoittimien säestämä Lasse Mårtensonilta kuulostava ääni alkaa iskelmöidä ärsyttävän tarttuvasti.
.
"...Pim pim pim pom ding ding dong dong... Miten kukaan koskaan voisi rakastaa... meidän kurjaa maailmaa... kuinka koskaan... kukaan voisi ymmärtää, tätä nurjaa maailmaa...? Jumala voi... yksin ymmärtää... Jumala voi... kaiken rakastaa... Jumala voi... meidät parantaa.... Hän on meidän Herra! Kraah! kraah! kraah! kraah! kraah! kraah! kraah..."
.
"No niin, hrmh, uusi rehtorimme, voimistelunopettaja, filosofian maisteri Reino A.I.V. Oivanen käyttää tänä aamuna puheenvuoron..."
.
"Kiitos Yrjö, ja Hyvät kuulijat, Arvoisat opiskeluyhteisömme jäsenet!
.
"Allekirjoittanut on äskeisellä päivämäärällä siirtynyt tämän koulun rehtoriksi Tapiolan Yhteiskoulun vararehtorin paikalta. Siksi minä, jos kukaan, tiedän, ettei meillä ole Vakaaniemen Yhteiskoulussa pienintäkään syytä alemmuuskompleksiin kuuluisan Tapiolan Yhteiskoulun rinnalla!
.
"Opettaja-aines on observointieni perusteella molemmissa kyseen alaisissa oppilaitoksissa sangen laadullista ja yhtäläisesti korkeatasoista! Tapiolan hyvä maine ja edullinen asema julkisuudessa pohjautuu suurimmalta osalta lähes ainoastaan kuuluisaan lapsikuoroon. Mutta Vakaaniemestä on minun kaudellani tuleva kuvaamataidon erityispainotteinen sekä kansainvälisyys-kasvatusta projektoiva YK:n tiede- ja kulttuurijärjestön UNESCO:n Aspro-koulu!
.
"Tässä yhteydessä haluan vielä kiittää työpanoksestaan aiempaa rehtoriamme, filosofian maisteri Jöns Madsenia, joka jatkaa edelleen englannin kielen vanhempana lehtorina, sekä myös kanslistiamme Ritva Kuittia, joka yllättäen eroaa. Työtä on ollut liikaa, siksi hän lähtee. Hän on yksin vastannut lukemattomista toimistotöistä. Koulumme jatkuva kasvaminen on lisännyt kanslian työruuhkaa niin paljon, että yhden työntekijän on hyvin vaikeaa suoriutua yksin. Ainoan kanslistin työkenttään kuuluu mm. laskutus, tilitykset, tiliviennit, valtionapuanomusten kirjoitus, oppilaskortistojen hoito, ero- ja päästötodistusten kirjoittaminen, tilastointi, lukukausimaksujen keräys, palkkatietojen antaminen, postin lajittelu, kortistojen ja arkiston hoito, koulun puhelinkeskuksena toimiminen sekä opettajien palvelu. Uudeksi kanslistiksemme on valittu Raili Piikanen, joka siirtyy Weilin+Göösin Ahertajantien konttorista. Vararehtorina jatkaa aiempaan tapaansa voimistelunopettaja Eero Salkow.
.
"Rehtorikauteni tulee tuomaan kouluumme runsaasti uusia käytänteitä! Otan ensimmäiseksi esille liikuntatunnit. Siirrymme niin sanottuun luokattomaan liikuntaan! Oppilaat saavat tällöin kukin itsenäisesti valita viikon aikana tarjolla olevasta tuntipaletista itselleen sopivimmat ajankohdat ja mieluisimmat liikuntalajit voidakseen suorittaa lukukauden aikana vaadittavat tuntimäärät. Voimistelunopettaja Eero Salkow kirjaa ylös kunkin suoritukset pullakahvihuoneessaan, juhlasalirakennuksen toisessa kerroksessa.
.
"Työmme alkajaisiksi korostan koulumenestyksen riippuvan paljolti tavoitteista, joita me itse kukin itsellemme asetamme. Tavoitteet antavat pohjan opiskelumotivaatiolle, halulle oppia. Ja koulumenestykseen vaikuttaa ensisijaisesti motivaatio - älykkyys vähemmän kuin luullaan! Siksi meidän kannattaa käyttää aikaamme tavoitteiden pohdintaan. Kun nyt päätämme aloittaa määrätietoisesti hiotun todellisen Timanttilinjan, huudamme itse itsellemme kannustushuudon Hojo! Hojo! ja ryhdymme opiskelemaan uutterasti! Kiitos!... Aslak... Yrjö ole hyvä..."
.
"Kraah! kraah! kraah! kraah!... Ding ding dinge dong dong, pim pim pim pom pom...Minkä värinen on Jumalaa...? Minkä värinen on Jumala...? Hän on musta, keltainen ja valkoinen, jokainen on Hälle saman arvoinen! Hän on musta, kultainen ja valkoinen, jokainen on Hälle tasa-arvoinen... kraah! kraah!... kraah! kraah!...kraah! kraah!... Klik!"
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti