torstai 1. marraskuuta 2018

p-2: Minä, Pollyanna

Pollyanna kertoo itsestään:
.
- Olen jo melko tunnettu henkilö Suomessa! Olen mielipidevaikuttaja lehtien palstoilla, yleisönosastoissa, sekä hyvä neuvomaan ihmisiä pienissä piireissä, kuten päiväkahvityön kontakteissa ja sukukokouksissa. Olen myös kauppias kaiken aikaa, toreilla ja turuilla ja ihmissuhdemarkkinoilla.
.
- Monet ovat kohdanneet minut useilla kirpputoreilla, kun järjestelen aivan ihania upouusia käyttämättömiä tavaroita esille aamusta iltaan, kunhan olen herännyt yöunilta kello 14, sillä ehdin nukkumaan vasta puolilta öin.
.
- Olen ollut kirjeenvaihdossa tuhannen Suomen varakkaimman henkilön ja tuhansien muiden herrasmiesten kanssa. Kirjeiden kirjoittamisesta koitui kyllä kohtuuttomasti työtä ansioihin nähden ja kynäkäteni väsyi.
.
- Pääjohtaja Olli ... on vastauskirjeessään toivottanut minulle "Jumalan siunausta" ja jääkiekkoilijan vaimo Amerikasta on kysellyt vointiani omaisiltani, pitäisikö minua auttaa? Telkkarissa se sitten sanoi, että häneltä kerjätään rahaa. Että joku pyysi kirjeellä 30'000, muttei hän voi sellaisia rahoja lähettää.
.
- Neljännesmiljoonan apurahan voittanut huippututkija vastasi 15'000 markan sponsoriavun pyyntööni vaivaisella 500 markalla, mutta menestyskirjailija Anni sentään kymppitonnilla, samoin kuin eräs presidenttiehdokkaanakin aikoinaan ollut vanha herrasmies.
.
- Olen pariin otteeseen seurustellut televisiosta ja lehdistä tutun, dekkareita kirjoittaneen professorin kanssa.
.
- Kotimaiset tavarantuottajat muistavat minua säännöllisesti lahjapaketeilla korvaukseksi siitä, että aktiivisena kuluttajana arvioin einesten, jauhelihojen, tuoremehujen, muovikassien sekä wc-paperien laatutasoa.
.
- Lähijunissa ja paikallisbusseissa valistan vierustovereitani terveysasioista, kuten rintasyövän itsetarkkailusta ja osteoporoosin torjumisesta. Miehet ovat olleet niistä vielä aika tietämättömiä. Olenkin (toistaiseksi tuloksettomasti) vaatinut, että presidentti Halonen ilmestyisi vähintään joka toinen viikko televisioon puhumaan luukadosta, kalkintarpeesta, vitamiinipillereistä ja rintojen itsetarkkailusta.
.
- Myymälävartijat saattavat minut usein takahuoneisiin tavarataloissa ja kauppakeskuksissa, istumaan ja juttelemaan ja odottamaan. Konstaapelit sitten tarjoavat minulle autokyytejä Mustalla Maijalla poliisiasemalle. Heidänkin kanssaan olen päässyt yllättävän hyvään keskusteluyhteyteen! He ovat pahoitelleet minulle, kun joutuvat tekemään työtään.
.
- Joskus saatan kertoa ihmisille lapsuuteni ahdistuksista. Minun isäni oli hyvin herkkä kärsimään perheemme mielialoista! Hän määräsi, että meidän tyttöjen täytyy säilyttää aina iloinen ilme kasvoillamme, sillä muuten hän saattaa hermostua! Joskus hermostuessaan hän kaivoi esiin sodan jälkeen kätkemänsä sotilaspistoolin kirjoituspöytänsä lukitusta ylälaatikosta ja sillä uhaten pakotti äidin ja meidät viisi tytärtä juoksemaan kääpiökäyntiä kyykyssä olohuoneemme ympäri. Isä oli aika pieni mies, mutta oikein komea ja karismaattinen. Hänet olisi ylennetty pienen paikallisen vakuutusyhtiön johtajaksi, ellei hän olisi sitä ennen saanut potkuja.
.
- Olen selvinnyt poliiseista kerta kerralta kasvavilla sakoilla, mutta olen silti vieraillut lukuisilla Suomen vankilapaikkakunnilla - tapaamassa elämäni tähän asti suurinta rakkautta, atari-tason ammattimaista kassakaappien murtomiestä ja puukottajaa, yhdenkertaista tappajaa, jonka ensimmäisen rakkauskirjeen partavedentuoksu ja viidenkymmenen sivun itseanalyyttinen elämänpohdinta valloittivat minut kertaheitolla älykkyydellään.
.
- Minusta tulee muuten lähiaikoina lottomiljonääri! Olen varmasti pian vuorossa, sillä olen jonottanut voittoa jo niin pitkään, vuosikymmenten kestolottoajana (60 euroa viikossa), ettei odotukseni voi enää kestää kauan, ehkä kuitenkin arviolta noin kuukauden vielä?
.
- Aion lahjoittaa suurimman osan voittorahoista hyviin tarkoituksiin, ensiksi tietenkin sukulaisilleni, jotka ovat aina väheksyneet minua, ja suurimmalle rakkaudelleni, joka kelpuuttaa käyttöönsä vain kalleimmat ja laadukkaimmat tavaramerkit, Sloggi-alushousuista ja pääsiäisen suklaamunista alkaen, jottei hänen arvokkuutensa ja itsekunnioituksensa kärsisi vankilassa.
.
- Etsin myös rikasta puolisoa, jotta voisin auttaa häntäkin järkevimpien lahjoituskohteiden valinnassa. Tehtävä on vaativa, mutta minulla olisi arvostelukykyä kouluaikojen priimuksena ja yhden laudaturin ylioppilaana.
.
- Mielelläni suostuisin valitsemaan ulkomaalaisenkin, kunhan huippurikkaan miehen (vaikka kiinalaisenkin, kuten Armi Kuusela), koska sellaisella olisi varaa antaa apua pankkikriisissä köyhtyneelle Suomelle.
.
- Kaiken kaikkiaan olen toiveikas Optimisti! Keksin aina pilvien hopeareunat. En aio "juosta järveen" epätoivosta, vaan jaksan odottaa parempaa huomista. Olen ajatellut elää noin 110-vuotiaaksi.
.
- Vaikka tänään sataisikin, onneksi ei kuitenkaan ihan joka päivä sada! Vielä sata-vuotiaanakin ihminen voi löytää uuden onnellisen seksisuhteen ja rakkauden. Yritän vielä patistaa 88-vuotiasta äitiäni uusiin miessuhteisiin, kun hän on vähän laiska etsimään.
.
- Minua on lapsesta asti sanottu "oikeaksi Pollyannaksi!" Neljä sisartani keksivät nimityksen tyttökirjan päähenkilön mukaan.
.
(Kirjailijatar Eleanor Hodgman Porterin (1868-1920) Pollyanna-romaani ilmestyi Amerikassa vuonna 1913 ja käännös "Iloinen tyttö" Suomessa 1924. - Vermontilaisella pikkuneidillä Pollyanna Whittierillä oli pitkä vaalea letitetty tukka, pisamaiset kasvot, punapilkkuinen mekko sekä olkihattu. Hän leikki urhoollisesti omaa ilonkeksimisen leikkiään, tapahtuipa 11-vuotiaalle orpotytölle elämässä vaikka mitä hirveää.)
.
("She is possessed of boundless optimism, and anyone sharing her rosy view of life has come to be called a Pollyanna", kuvailee Grolier's Encyclopedia International, First edition, 1964. USA & Canada.)
.
- Miten kauniisti sanottu! Minunkin elämänkatsomukseni on ruusuinen! Olen parantumaton optimisti, mutta paraneva potilas.
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti